Ghid de sfaturi pentru proba de Informatică de la Bac 2021, realizat de profesorul George Trifan, Colegiul „Tudor Vianu”: Elevii cu experiență practică în programare au dificultăți, fiind obișnuiți să utilizeze calculatorul, nu să schițeze algoritmul pe o foaie de hârtie

Ghid de sfaturi pentru proba de Informatică de la Bac 2021, realizat de profesorul George Trifan, Colegiul „Tudor Vianu”: Elevii cu experiență practică în programare au dificultăți, fiind obișnuiți să utilizeze calculatorul, nu să schițeze algoritmul pe o foaie de hârtie

Profesorul George Trifan de la Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” a realizat pentru EduPedu.ro un ghid cu sfaturi practice pentru elevii care susțin miercuri proba de la Informatică din cadrul examenului de Bacalaureat 2021.

„Elevii care optează să susțină proba de Informatică în cadrul examenului de bacalaureat sunt, în general, elevi bine pregătiți, care au experiență practică în programare, dar care întâmpina uneori dificultăți în abordarea subiectelor din cauza faptului că aceștia sunt obișnuiți să utilizeze calculatorul în rezolvarea problemelor, nu să schițeze algoritmul pe o foaie de hârtie. Din păcate, proba la informatică la Bac este o proba scrisă. Prin specificul acestei discipline, ar fi fost firesc, în opinia mea, să fie o proba practică”, a declarat profesorul George Trifan pentru EduPedu.ro.

Mai jos, ghidul complet pentru informatică, realizat de George Trifan:

La primul subiect, candidații trebuie să fie foarte atenți întrucât acesta constă preponderent în itemi de tip alegere multiplă. Primul exercițiu, deși ușor în aparență, constă în evaluarea unei expresii scrisă într-unul din cele două limbaje de programare utilizate în liceu, C/ C++ sau Pascal. Operatorii logici sunt în măsură să îi pună uneori în dificultate pe elevi. Deci, mare atenție mai ales la operatorul ! (negație) care schimbă sensul tuturor operatorilor pe care îi determina. De pildă, mulți copii omit că, din punct de vedere logic, “și” negat devine “sau” și viceversa.

În mod obligatoriu trebuie repetată teoria la grafuri. Din fericire, la acest subiect nu se cer implementări, fiind vorba, de cele mai multe ori, de efectuarea unor calcule combinatoriale. Mulți elevi greșesc aici la calcule și adesea, acest item, fiind de tip alegere multiplă, variantele de răspuns sunt alese de așa manieră încât o greșeală tipică, chiar și de neatenție, poate conduce la una din variantele greșite de răspuns.

La fel, la subiectul de backtracking nu se cere implementarea propriu-zisă a acestui algoritm, fiind mai mult o problema de logică. Mare atenție și aici, uneori sunt necesare calcule, însă majoritatea elevilor nu întâmpina probleme în rezolvarea acestui subiect.

Subiectul II constă într-o serie de cerințe formulate pe marginea unui algoritm reprezentat în pseudocod.

Le recomand elevilor să înceapă rezolvarea acestui subiect cu ultimul subpunct care le cere acestora să scrie programul Pascal/C/C++ corespunzător algoritmului dat. Algoritmul devine astfel mult mai clar și mai lesne de înțeles, în special pentru elevii care în timpul liceului au programat și le este mai comod să rezolve cerința având în față algoritmul descris în limbajul de programare studiat în liceu.

Subiectul III este cel mai important subiect din cadrul probei de informatică de la examenul de Bacalaureat prin anvergura sa și prin volumul și complexitatea materiei acoperite.

La primul exercițiu, în mod uzual elevii trebuie să rezolve o problema ce constă în descrierea unei funcții în limbajul de programare studiat.

Aici dificultatea ar putea fi în alegerea corectă a tipului de subprogram care, apelat în cadrul unui program, rezolvă cerința. Mulți copii nu fac corect distincția între subprogramele care returnează valori și cele care nu.

La exercițiul 2, dacă la subiectul II am avut la itemul cu răspuns scurt o problema de șiruri de caractere, atunci acest exercițiu va consta într-o cerință legată generarea unui tablou bidimensional sau o problemă în care input-ul este o matrice și elevii trebuie să rezolve o cerință specifică acestui capitol. Problemele sunt, în general, foarte ușoare și marea majoritate a elevilor rezolva cu ușurință acest subiect.

Dacă la subiectul II am avut la itemul cu răspuns scurt o problema cu matrice, atunci subiectul le va cere elevilor să elaboreze un program complet în care să arate că știu să apeleze corespunzător funcțiile pentru prelucrarea șirurilor de caractere. Cei care vor nota 10, obligatoriu trebuie să știe să utilizeze funcția strtok. Acest subiect nu este tocmai preferatul elevilor și cei mai mulți aici greșesc.

Ultima problema de la subiectul III este, în opinia mea, cea mai importantă, așa-zis-ul subiect de nota 10 la proba de informatică, aici se cere că în rezolvarea cerinței să se aibă în vedere elaborarea unui algoritm eficient atât din punctul de vedere al timpului de executare, cât și al memoriei utilizate. Și, cireașa de pe tort, elevii trebuie să elaboreze un “mini-eseu” structurat în care să descrie metoda de rezolvare abordată și să argumenteze eficiența ei. Uneori elevii concep rezolvări magistrale ale cerinței, pe care însă le explică deficitar, în cuvinte care adesea nu reflectă deloc algoritmul respectiv.

Mereu le spun elevilor mei că se aplică și la informatică aceleași reguli de ortografie, ortoepie și punctuație ca și la proba de limba și literatura română. Aveți grijă întotdeauna ca argumentarea voastră să fie logică și să sune bine în limba română. Evitați în descrierea algoritmului exprimări de tipul “luăm un for” sau, și mai urât, “băgăm un for” sau iterăm cu un “while” și descrieți efectiv în limbaj natural ce face acesta.

Este ca și cum un coleg v-ar ruga în pauză să îi explicați un program făcut de voi și care lui nu i-a ieșit, vă cere sprijinul și v-ați apuca să îi citiți cu intonație codul vostru. Nu l-ar ajuta prea mult să înțeleagă cum ar trebui făcut programul, nu?

Evitați pe cât posibil să rupeți corpul unei structuri prin trecerea de pe o pagină pe cealaltă. Dacă va apropiați de sfârșitul unei pagini și anticipați că există riscul că spațiul rămas să nu va ajungă să încheiați o buclă începută din cadrul unui program, este recomandat să lăsați liber spațiul respectiv și să începeți o nouă pagină.

Recomandarea mea ar fi că la toate subiectele ce necesită implementări să adăugați comentarii programelor voastre. Profesorului corector îi va fi astfel mult mai ușor să înțeleagă ceea ce ați făcut și va fi mai relaxat la corectat și e posibil să luați o notă mai mare.

Scrieți, deci, frumos, îngrijit, cu stilou cu cerneală de culoare albastră și nu uitați că cineva trebuie să recitească lucrarea voastră și să înțeleagă ceea ce ați scris.

Mult succes, copii!”

Foto: Pixabay.com

Articolul Ghid de sfaturi pentru proba de Informatică de la Bac 2021, realizat de profesorul George Trifan, Colegiul „Tudor Vianu”: Elevii cu experiență practică în programare au dificultăți, fiind obișnuiți să utilizeze calculatorul, nu să schițeze algoritmul pe o foaie de hârtie apare prima dată în Edupedu.ro.

Close